Interviews zijn een goede basis voor allerlei soorten tekst: columns en blogs, persberichten, nieuwsberichten en zelfs een jaarverslag. In een persoonlijk vraaggesprek kan ik op een efficiënte manier de kern van de boodschap en concrete voorbeelden ophalen voor een levendige tekst.
Interviews zijn ook de basis voor persoonlijke verhalen. Daarmee raak je je lezers en zet je ze aan het denken. Zo kun je verhalen inzetten voor draagvlak, om mensen in beweging te brengen of te overtuigen.
In de afgelopen jaren interviewde ik talloze mensen. En schreef daarmee persoonlijke verhalen, blogs, jaarverslagen en klantverhalen voor verschillende organisaties.
Laat mij jouw verhalen schrijven op basis van interviews
Verhalende artikelen
Met een verhalend artikel maak je abstracte zaken tastbaar en voelbaar. Dat soort verhalen deel je in het personeelsmagazine, relatiemagazine, bewonersblad of het publieke jaarverslag.
In plaats van te vertellen dat je wijkbeheerders hebt aangesteld, wat een opvoedprogramma inhoudt of dat diabetes zoveel impact heeft, laat je de mensen achter die feiten aan het woord:
- Een patiënt die een dag uit zijn leven beschrijft en wat hij daarin moet doen en laten voor zijn ziekte.
- Een bewoner die zich positief kritisch uitlaat over de nieuwe werkwijze rondom het beheer in de wijk.
- Een gedetineerde moeder die vertelt hoe zij eerst met haar kinderen omging en wat zij veranderde met hulp van opvoedondersteuning.
Zulke verhalen blijven lezers beter bij dan droge feiten. Ze kunnen herkenning oproepen en prikkelen.
Jaarverslag
De grootste moeilijkheid bij het maken van een jaarverslag? De totaal verschillende teksten die iedere manager voor zijn afdeling aanlevert. Zie daar maar één lijn en toon in te krijgen.
Een goed alternatief is mij de managers te laten interviewen. Dat doe ik op basis van vragen die we samen vooraf hebben bepaald en de kaders waaraan het jaarverslag moet voldoen. Daarna schrijf ik het jaarverslag als 1 lopend verhaal.
Klantverhalen
Wie kan er nu beter vertellen hoe goed je producten zijn? Of hoe waardevol jouw dienstverlening is? Ik ga bij je klant op bezoek of vraag telefonisch naar jullie samenwerking. Daar maak ik een geloofwaardig klantverhaal van. Voor op je website of social media. Zo overtuig je andere klanten.